Таксі по Україні

Легалізація таксі в Україні: чи зможуть таксисти вийти з тіні

В Україні давно назріла реформа ринку таксі, але всі попередні спроби зробити його більш цивілізованим і відкритим, не просунулися далі законопроектів. Чергова ініціатива виглядає більш життєздатною. Чи не вперше в ній враховані інтереси всіх учасників ринку. Що може змінитися для таксистів і пасажирів?

Ринок таксі в Україні, за словами голови Асоціації інформаційно-диспетчерських служб, голови Харківського обласного відділення профспілки таксистів України Сергія Старцева, зараз на 95% відсотків знаходиться в тіні. Його ніхто не контролює, система ліцензування зазнала фіаско, відсутній інструментарій для контролю безпеки та якості перевезень, немає дієвих механізмів підвищення конкуренції та компенсації пасажирам у випадку аварії, а податки і збори від роботи таксі практично нульові. Реформа цього ринку назріла давно, однак далі численних законопроектів справа не пішла.

У форумі таксі: Легалізація таксі в Україні: чи зможуть таксисти вийти з тіні

– Законопроектів з цього приводу багато. Кожен рік, як правило, подається парочка нібито нових. Це навіть не закони, а спроба внести додаткові норми, які стосуються в основному штрафів, – говорить Сергій Старцев.

Хоча В черговий новий законопроект, за словами експерта, ще дуже сирий і потребує шліфуванні, тим не менше він має шанси на життя, оскільки в ньому враховані інтереси всіх учасників ринку, в тому числі – пропозиції асоціації та профкому таксистів.

– Ми займаємося законами України за таксі з 2004 року, – розповідає Сергій Старцев. – І почалося все з того, що законодавці хотіли заборонити працювати в таксі самозайнятим перевізникам. А оскільки профспілка саме їх і уявляв, ми за них боролися, оскільки розуміли, що розвиток ринку може відбуватися лише за їхньою участю. Провели кілька великих акцій в Києві. А потім вже стали пропонувати своє бачення ситуації. Ну, хто краще нас розуміє, які зміни повинні бути на ринку таксі?

Патент замість ліцензії таксі

Ключова новація – відмова від ліцензування легальних таксистів і узаконення їх роботи шляхом патентування.

– Ліцензування, яке здійснюється на підставі старого закону про автотранспорт, зарегульовано таким чином, що дуже багато часу і грошей іде на отримання ліцензії. В нашій країні надто складна процедура отримання і нерідкі відмови з формальних причин. А враховуючи, що зараз ніхто нічого не контролює, включаючи Мінтранс і поліцію, ліцензію ніхто і не отримує. Крім того, в Україні таксист може працювати легально тільки через відкриття ФОП, чого більшість водіїв уникає, побоюючись бюрократичної машини української фіскальної системи, – визнає Сергій Старцев. – На ринку таксі сьогодні 250-300 тисяч людей, які займаються перевезенням як таксисти-професіонали. Є ще «подзвезуны», які вранці по дорозі на роботу підвозять когось, заробляючи таким чином собі на бензин. А ввечері, повертаючись до роботи, виконують два-три замовлення і теж якусь гроші в сім’ю приносять. Якщо ж послуги будуть надавати тільки ліцензіати, на ринку залишиться 5% всіх машин, що існують на ринку. Оскільки контроль взагалі відсутня, отримувати ліцензію немає сенсу. І сказати, що держава отримує гроші від таксі, не можна. Щоб врегулювати ринок, ми і пропонуємо ввести пантентование.

Смартфон замість таксометра

Наступний важливий пункт – відміна зобов’язань щодо оформлення ФОП. Це позбавить водіїв від необхідності самостійно подавати звітність та сплачувати податки і внески. Купівля патенту буде одночасно сплатою всіх зборів і податків.

– Не треба вимагати від таксистів обов’язково ставати ФОПами, платити соціальний внесок, а визначити вартість патенту, скажімо, в 400 гривень на місяць, що не утруднить ні водія, ні клієнта (бо, як відомо, будь-які податки в підсумку лягають на плечі кінцевого споживача). І протягом двох-трьох місяців 90% перевезень будуть зареєстровані, – упевнений Сергій Старцев.

Серед новацій – скасування обов’язкової наявності сертифікованого таксометра. Замість нього можна використовувати смартфон. А замість необхідності подавати документи в Укртрансбезпеку – лише повідомлення про початок діяльності, про що буде свідчити купівля водієм патенту.

Потрібно спростити перевірки

Ну і, нарешті, слід спростити перевірки таксистів. Замість перевірки права займатися господарською діяльністю, ліцензії, наявності таксометра, символіки – перевіряти лише наявність дозволу індивідуального автомобільного перевізника (АВП).

Читайте також: Легалізація водія: як отримати ліцензію таксі в Україні (інструкція)

Додатково пропонується створити реєстр перевізників та диспетчерських служб.

– Реєстрація всіх таксі неможлива на тих умовах, які сьогодні існують в Мінінфраструктури, тобто через ліцензування. Ми пропонуємо внесення в реєстр за заявницьким принципом, – говорить Сергій Старцев. – Законопроект пропонує вносити до реєстру через Міністерство інфраструктури. Протягом семи днів вони будуть розглядати незрозуміло що, а потім вносити. На нашу думку, схема ця повинні бути сильно спрощена, інакше вона теж буде неробочим. Припустимо, той, хто вносить у реєстр перевізника, повинен мати електронний підпис, наприклад, якийсь директор інформаційної служби. Водій зареєструється в реєстрі і буде на законних підставах працювати, якщо у нього є оплата на місяць або рік за патентом. Ось, власне, і все.

Як залучити інвестиції?

Не дивно, що при нинішньому абсолютно хаотичному ринку в Україні «злетіли» такі сервіси, як Uber, Uklon або Bolt, які, не маючи власного автопарку і штату водіїв, дали клієнту зручний сервіс і певну гарантію якості за рахунок можливості оцінити водіїв і внутрішніх механізмів контролю. Законопроект, на думку, Сергія Старцева, дозволить узаконити в Україні ці транснаціональні служби таксі і отримувати інвестиції.

– На сьогоднішній день цих служб немає в Україні. Так, є рекламний офіс, але навіть відділення з юридичною особою не існує. Вони знаходяться в Нідерландах. До речі, мало хто знає, що якщо споживачеві щось не сподобається в Uber, він може отримати відшкодування у розмірі до тисячі євро! Правда, для цього потрібно звернутися в суд у Нідерландах – за місцем реєстрації європейського відділення Uber, – говорить голова профспілки таксистів. – Після внесення в реєстр ця служба буде існувати на законних підставах. Зараз, коли ви їдете на тому ж Über в Харкові, оплата знімається з вашої картки і йде прямо в іноземний банк. Україна не отримує жодної копійки. Хоча коли такі служби заходили на наш ринок, їх приймали з розпростертими обіймами в розрахунку саме на інвестиції.

Що отримує пасажир таксі?

Вигоди для всіх учасників процесу очевидні, підводить підсумок Сергій Старцев.
Пасажири отримують підвищення якості та безпеки перевезень при збереженні доступної ціни, а також можливість страхових виплат у разі ДТП. Водії – спрощення реєстрації, можливість разової сплати всіх податків і зборів, відсутність необхідності спілкування з фіскальними органами, спрощення формату перевірок (перевіряється лише наявність патенту).

Не залишається в програші і держава.

– По-перше, держава отримує ефективні важелі контролю у зв’язку з виходом ринку з тіні і розуміння, що власне відбувається на цьому ринку. А по-друге – інвестиції і надходження до бюджету від продажу патентів, – запевняє Сергій Старцев. – Держава для ринку таксі реально нічого не робило, але хоче отримувати гроші з цього процесу. Ринок таксі готовий їх давати. Питання – скільки? Коли хочеться отримати дуже багато, це нічим не закінчується. І які б страшні штрафи не були прописані в законі, він не буде виконуватися. А 400 гривень за патент – так, це невелика плата державі, але зайвий мільярд від таксі в рік йому не поміщає. На момент початкового контролю ринку потрібно йти за мінімальною ціною. З часом умови можна переглядати. Якщо ж людина хоче бути приватним підприємцем – це його право.

Tags

Related Articles

Back to top button
Close
Close