Таксі у світі

Таксистам вийти з тіні: Служба держдоходів почне перевіряти водіїв Bolt і Yandex Taxi

У галузі перевезень таксі, де традиційно велика «сіра зона», очікуються зміни: Служба держдоходів з недавніх пір отримує дані про поїздки, які здійснюються через мобільні додатки Bolt і Yandex Taxi. Вже в липні податківці почнуть аналізувати, хто з водіїв шахраює.

«Ми в галузі перевезень таксі найгостріше відчуваємо, коли попит на послуги зростає або падає, — говорить Карліс Кезберис, керівник Bolt в Латвії. — Найсильніше падіння обороту було в квітні, коли попит на послуги таксі складав приблизно 25% від «доковидной» норми. Потім перший шок пройшов, і люди поступово почали повертатися до звичного життя. В червні ми виросли до рівня 50%, і попит продовжує потроху рости».

Скільки водіїв у Латвії їздить з аплікацій Bolt, Кезберис не говорить, зазначивши, що це багато сотень шоферів — і їх кількість стабілізувався. За час розповсюдження коронавіруса приблизно третина активних водіїв перестала їздити, — ймовірно, пішли на допомогу за простій. Залучати клієнтів зниженням цін в перші місяці епідемії Bolt не став — хоча у звичайні часи регулярно пропонував знижки в 10-30%. «Це було важке рішення, але ми вирішили не заохочувати поїздки без необхідності. Обмежилися затягуванням поясів, переглянули наші витрати.» — каже Кезберис.

Одне з нововведень за час епідемії, яка актуальна і зараз — додана опція Protect (захист) у мобільному додатку: вибравши її, клієнт викликає машину з встановленою в салоні перегородкою, що відокремлює пасажирів від водія. За спостереженнями Lsm.lv, ціна такої поїздки не відрізняється від стандартної.

«Коли почалася епідемія, ми проводили експерименти з потоками повітря, як вони циркулюють по салону машини. У підсумку констатували: навіть саморобна стінка, якщо вона правильно встановлена, дає хороший ізолюючий ефект, — говорить Кезберис. — Частина водіїв самі звернулися до Bolt з такою ініціативою, і обладнали перегородки. На щастя, в Латвії поширення вірусу все ж не було таким великим, як у інших країнах».

Про те, що Латвії пощастило, і коронавірус нашу країну зачепив порівняно мало (в плані захворюваності, а не з падіння попиту) у листуванні з Lsm.lv повідомив регіональний директор Yandex Taxi Стасіс Брилис. Побічно про це свідчить такий факт: компанія, що працює в 18 країнах, у квітні створила спеціальний фонд для фінансової підтримки таксистів, які захворіли Covid-19 — але, на відміну від багатьох інших країн, у партнерів Yandex у Ризі випадків захворювання на водіїв за час епідемії не було.

«Це говорить про те, що захисні заходи були достатніми». — вважає Брилис.

З іншого боку, на відміну від місцевих традиційних операторів таксі, яким простіше контролювати своїх працівників, мобільні програми — по суті, лише посередники, які пропонують технічне рішення. Їм залишається лише інформувати таксистів про необхідні заходи дезінфекції та дистанціювання, після чого покладатися на сумлінність — і на страх. Так, за словами глави Bolt, для більшості водіїв бренду ця робота — основне заняття, а не хобі, «тому в їх же інтересах самим не захворіти, щоб вони могли працювати».

Коли попит на послуги таксі повернеться до «доковидному» рівня? Швидше за все, тільки після розробки вакцини, вважає глава Bolt. У свою чергу, представник Yandex Taxi повідомив, що у червні попит на послуги таксі подвоївся порівняно з ситуацією на початку травня, але ще не досяг докризового рівня. Частково рятують побічні напрямки бізнесу: обидві компанії активізувалися в сфері доставки, у тому числі продуктів, ліків і корпоративних посилок.

У Латвійському регістрі водіїв таксі зареєстровано близько 7300 осіб — незважаючи на кризу, з початку року їх кількість збільшилася на кілька сотень. Втім, більшість працюють лише епізодично, в періоди великого попиту — в п’ятницю ввечері, у свята, говорить голова Дирекції автотранспорту Крістіан Годиньш.

Проблема для держави в тому, що галузь таксі — це традиційна «сіра зона», в якій частина гравців працює нелегально, і не платить податки. Рік тому голова СГД Ієва Яунземе навіть включила таксі в ТОП-3 галузей (разом з будівництвом і ресторанним бізнесом), де найбільш велика частка сірої економіки. Схожі підозри раніше висловлював і голова Дирекції автотранспорту.

«Ці підозри все ще актуальні, — каже тепер Годиньш. — Що поліпшився з початку року — той же Bolt тепер більше контролює перевізників, які працюють через його застосування. У той же час ми час від часу отримуємо інформацію, що деякі водії все ще надають послуги, не маючи реєстрації та ліцензії.

Іноді клієнти стикалися з ситуаціями, коли водій зовсім не розумів по-латиською.

Такі випадки були і з місцевими таксистами, але в останні роки — досить багато з водіями-іноземцями, які шукають можливість заробляти в Латвії… Була історія з блокуванням платформи Yandex.Taxi так як компанія не була зареєстрована у базі даних Дирекції автотранспорту. Сподіваюся, що незабаром галузь таксі стане «біліше», ніж раніше».

Тепер обидві працюють у Латвії мобільні платформи — Bolt і Yandex.Taxi — пересилають дані про скоєні через їх застосування поїздках до Служби держдоходів. Але це нова практика і податкова служба ще не почала аналіз цих даних, каже Годиньш.

«Аналіз почнеться в найближчому майбутньому (в липні, а в даний момент розробляється технічне рішення, повідомили Lsm.lv у СГД). Я розмовляв з главою СГД Иевой Яунземе, і вона погодилася, що у нас теж буде доступ до цим даним. У свою чергу, представники Yandex і Bolt погодилися стежити, щоб послуги не надавали водії без ліцензії та без реєстрації. Спеціальна робоча група зараз розробляє технічні рішення, як зробити обмін інформацією ефективним, щоб СГД могла швидко констатувати, хто з компаній таксі шахраює з податками. У найближчі тижні наші пропозиції будуть надіслані до Міністерства повідомлення, і там оцінять необхідність змінювати нормативні акти».

Взагалі в галузі багато що треба змінювати, вважає Крістіан Годиньш. «Перше — і це ми часто чуємо від представників галузі — ліцензування, яке сьогодні роздроблене по великим містам і регіонам. У підсумку потрібно багато різних ліцензій для тих, хто хоче працювати в різних регіонах. Це незручно, потрібна централізація. Друге — щодо обміну даними мобільних платформ, і їх аналізу: нам потрібно мати до них доступ, щоб оперативно реагувати на ситуацію. Третє: питання сплати податків. Але тут важлива думка СГД, яку модель там вважають кращою. У самих перевізників думки на цей рахунок відрізняються, в залежності від їх бізнес-моделі».

Що стосується податків — Латвія могла б перейняти естонський досвід полегшеного податкового режиму, вважає Годиньш (про таку практику Lsm.lv схвально відгукувався глава «Ризького таксопарку» Каспар Муйжнієкс). «Я ознайомився з естонським регулюванням, у тому числі обговорював його з Bolt, який працює і в Естонії. Там податки з таксистів — фізичних осіб стягуються в залежності від обороту: до 25 тисяч євро в рік — ставка 20%, а з суми вище 25 тисяч — 40%.

Ми таку модель будемо пропонувати для обговорення, подивимося, як відреагують СГД і Міністерство фінансів.

З точки зору контролю, така модель була б простіше».

У СГД застосовність естонського досвіду в Латвії не коментують: за словами прес-секретаря Андрія Вайварса, цю ідею буде оцінювати Мінфін.

Джерело

Tags

Related Articles

Back to top button
Close
Close