Таксі у світі

Які податки повинен платити партнер «Яндекс.Таксі», що працює з водіями-фізособами

Розбираємося, чому договори між компанією-посередником і водієм можуть вважатися незаконними. Як працює система.

Схема роботи «Яндекс.Таксі»:

  1. Пасажир замовляє поїздку через додаток.
  2. Пасажир оплачує поїздку по карті, і гроші надходять в агрегатор.
  3. Агрегатор не працює з водіями-фізособами, тільки з Партнерами (ТОВ та ВП) або водіями-підприємцями, перераховуючи їм гроші від пасажира за мінусом своєї комісії.
  4. Ці Партнери надалі утримують свою комісію і перераховують суму оплати від пасажира реального виконавця замовлення — водію.

Отже, рух грошей відбувається за схемою «пасажир-агрегатор-водій», якщо водій зареєстрований як ПІДПРИЄМЕЦЬ, або «пасажир-агрегатор-партнер-водій», якщо водій — фізична особа, яке уклало договір з Партнером «Яндекс.Таксі».

Платить «Яндекс.Таксі» податки водіїв?

«Яндекс.Таксі» не працює з водіями-фізособами, тому що при виплатах їм агрегатор зобов’язаний утримувати ПДФО. Він, таким чином, знизив податкові ризики тим, що працює тільки з ТОВ або ІП і виступає агентом між пасажирами і цими ТОВ або ІП.

У договорі між «Яндекс.Таксі» та Партнером зазначено, що саме Партнер надає послуги з перевезення пасажирів. Насправді ж Партнери в більшості випадків створюються не як Таксопарки з найманими водіями в штаті, які надають пасажирські перевезення, а як посередники між «Яндекс.Таксі» та водієм-фізособою, що надають агентські послуги «по встановленню взаємодії між Сервісом „Яндекс.Таксі” Перевізником”.

Важливо! Якщо б можна було на законних підставах перераховувати водіям плату за поїздки без сплати податків з цих сум, то «Яндекс.Таксі» працював би прямо з водіями.

Скільки заробляють партнери «Яндекс.Таксі» і навіщо водієві партнер

Оскільки водії не хочуть реєструватися як ПІДПРИЄМЕЦЬ, вони укладають договори з Партнерами агрегатора. Ті в свою чергу отримують гроші на свій рахунок від агрегатора та перераховують їх водіям за мінусом своєї комісії. Для водія це вигідно, тому що він отримує замовлення через сервіс, а для Партнера це вигідно, тому що він отримує комісію. Сума комісії встановлюється Партнером самостійно і в середньому дорівнює 5-10%.

Податки «Яндекс.Таксі»: хто платить державі?

У цій системі взаємодії виходить, що податок з доходів водія не платить ніхто. «Яндекс.Таксі» сплачує податки зі своєї комісії, Партнери платять податки зі своєї комісії, водії отримують гроші від Партнерів і не платять податок. Виходить, що самі водії працюють поза рамками правового поля, а Партнери надають пособництво в незаконній підприємницькій діяльності.

Де ризики

Всі Агрегатори складають свій договір з Партнерами так, що ніяких претензій до самих Агрегаторів виникнути не може, оскільки Агрегатор за договором — всього лише агент, який ні за що не відповідає, ні за перевезення, ні за ліцензію, ні за пасажирів. Він лише передає відомості про замовлення і бере гроші.

А от відповідати за все, по ідеї, повинен Партнер, який за договором надає пасажирські послуги. Але він теж ні за що не відповідає, тому що в договорі з водієм зазначено, що він теж тільки агент і передає інформацію від «Яндекс.Таксі» водієві. Виходить, що один договір суперечить іншому і при податковій перевірці у інспектора може виникнути безліч питань з цього приводу.

Розрахунки з водіями і ПДФО

До того ж при перерахуванні грошей від «Яндекс.Таксі» водіям Партнер може бути визнаний податковим агентом, тобто податкова може визнати, що обов’язок обчислювати ПДФО та перераховувати його до бюджету повинен саме Партнер.

У статті 226 Податкового кодексу зазначено: компанії (ТОВ або ІП), від яких або в результаті відносин з якими платник податків отримав дохід, є податковими агентами і зобов’язані утримати та перерахувати податок на доходи фізичних осіб.

У договорі між Партнером і водієм, як правило, є вказівка на те, що водій є вигодонабувачем і надає послуги з перевезення від свого імені, а значить, і податки повинен платити самостійно.

Але з точки зору законодавства даний пункт можна визнати нікчемним. А судова практика склалася таким чином, що особа, яка виплачує грошові кошти фізичній особі, дуже часто судом визнається саме як податковий агент, незалежно від джерела виплат.

Розрахунки з водіями і ризики визнання договору трудовим

Оскільки в договорі з «Яндекс.Таксі» зазначено, що Партнер є виконавцем послуг, договір між Партнером та водієм може бути визнано удаваним. Тоді податкова інспекція може перекваліфікувати агентський договір у трудовій і нарахувати всі належні податки з заробітної плати водія. А разом з податками ще й залучити податкового агента до відповідальності за невиконання обов’язку.

Як правильно

Найбільш безпечними з точки зору податкового законодавства є два варіанти:

  • Коли водій — зареєстрований індивідуальний підприємець. Він самостійно укладає договір з «Яндекс.Таксі» та сплачує податок з отриманих коштів від агрегатора. Система оподаткування тут може бути будь — спрощеною, патентної, ЕНВД.
  • Коли Партнер оформляє водіїв в штат компанії, що виплачує їм не агентська винагорода, а заробітну плату, сплачуючи до бюджету податки і внески з заробітної плати водія. Вся сума надходжень від «Яндекс.Таксі» у такому разі буде сумою доходів. Однак така схема є збитковою і нежиттєздатною, оскільки сплачені податки будуть в рази перевищувати винагороду, яка платить «Яндекс.Таксі» партнерам

Висновки

Ризикувати чи не ризикувати — кожен власник бізнесу вирішує сам. Ризики посередницького договору з водіями при роботі з «Яндекс.Таксі» наступні: ризик визнання Партнера податковим агентом по утриманню ПДФО і ризик визнання договору з водієм удаваним, що тягне за собою стягнення не тільки податків, але і штрафу за неутримання та неперерахування ПДФО (і, можливо, внесків).

Джерело

Tags

Related Articles

Back to top button
Close
Close