Таксі у світі

Ех, покатаюсь! Реально піти заробляти гроші на таксі?

Сьогодні таксувати на своєму автомобілі може практично кожен, хто встановить на телефон мобільний додаток-агрегатор. Не дивно, що скарг на хамство і навіть злочини водіїв таксі все більше.

Кореспондент «Співрозмовника» вирішив сісти за кермо, щоб дізнатися виворіт популярної професії.

«Виїжджайте хоч сьогодні»

Вибираючи фірму, я, як і багато інші водії, зупинився на таксі знаменитого російського інтернет-пошуковика. Розкручене назва, зручний сервіс, наявність свого власного навігатора.

У мене ще не було роботи, влаштуватися на яку було б настільки просто. Ні меддовідок, ні навчання. Виявилося достатньо фото документів на машину, встановленого на телефон додатка і одного дзвінка.

– Нікуди приїжджати не треба. Якщо стаж від трьох років і права в порядку, можете вийти на лінію вже сьогодні. Якщо у вас немає ІП, ми прив’яжемо до одного з таксопарків, вони зв’яжуться з вами, і домовтеся, як виводити оплату, – розповіла дівчина-оператор, після того як я зареєструвався.

Перевірка з фото

З 2011 року, коли набув чинності федеральний закон про таксі, здавалося, що порядку в цій сфері стане більше. Кожного «командира» він зобов’язував придбати ліцензію (воно ж – дозвіл з ГИБДД), ОСАГО для таксі (близько 30 тисяч рублів) і перетворити своє особисте авто в таксі з правильним кольором – білим або жовтим – з допомогою спеціальної плівки. Мені пощастило – автомобіль так і білий.

Насправді все набагато простіше. Для того щоб працювати в таксі через агрегатор без ліцензії, досить просто від’їхати від Москви приблизно на 15 кілометрів. За цією межею доступ до замовлень відкривається.

Навіть перевірка стану авто проходила віддалено. Через спеціальний додаток «Таксометр» я відправив фотографії машини з чотирьох ракурсів плюс знімок салону і багажника. При нормальному огляді було б до чого докопатися. Машині 7 років, 135.000 пробігу, «порожні» задні амортизатори, непрацюючі двірники, замерзла рідина омивача і до того ж грижі на покришках. Але всі ці подробиці оператора не цікавили. При бажанні, перед тим як відправитися працювати на лінію, я міг би взагалі пересісти на будь-яку іншу машину, так як «Таксометр» прив’язаний до телефону, а не до авто. Чи буде кожен клієнт вдивлятися в номер або марку, коли приїдуть на його виклик?

Фотоконтроль автомобіля проводиться раз на тиждень. Знімаючи свій автомобіль навіть навмисно погано, я все одно проходив «іспит».

Непідготовленість таксистів – лише півбіди. Вона посилюється нехлюйством клієнтів.

– Ой, як добре, що у вас є дитяче крісло, а я звичайний тариф замовила, подумала: і так доїдемо, – раділа жінка з трирічною дитиною, стала першим клієнтом.

Якщо погодився їхати без крісла, є ризик потрапити на штраф в 3000 рублів. А якщо відмовитися від замовлення, можна нарватися на санкції від агрегатора – рейтинг знижується і заробляти стає складніше. Ось і вибирай.

Лічильник

На першому замовленні я заробив 1000 рублів. Якщо відняти комісію, вартість бензину за 33 км шляху, чистий заробіток склав 600 рублів.

«Щоб баланс швидше поповнився, ми переключили вас на замовлення з оплатою тільки по карті», – ввічливо повідомило додаток «Таксометр» і відразу ж вычло 182 рубля комісії! Довелося виходити з мінуса дрібними перевезеннями від залізничної станції до житлового комплексу.

Поки чекаєш замовлень, можна почитати спеціальний чат таксистів – джерело найнеймовірніших історій: «Клієнт сказав, що грошей немає, ну я і відвіз прокотитися до лісосмуги – відразу знайшлися!», «Іду на добу, як не заснути, способи?» Хтось просто чергово лається, як у звичайному інтернеті: «Ти кого назвав геєм? Під’їжджай, поговоримо».

Дратівливість водіїв на порожньому місці останнім часом – майже професійний навик.

Після легких перших замовлень робота з додатком здається простою і прибутковою. Але вся романтика випаровується при раціональному підрахунку.

Таксувати або не таксувати

В кінці дня розумієш, що з виручки треба ще заплатити за паливо, мийку, штрафи і комісію за виведення грошей на карту. У далекій перспективі – більше викладати за ТО і ремонт, так як машина буде зношуватися швидше. Деякі ще й платять за самі «колеса». Більшість водіїв таксі, яких ми бачимо на дорогах, беруть авто в оренду за середньою ціною 2000 р. в добу.

– Плата за автомобіль весь час тисне психологічно. Ти тільки прокидаєшся – і вже в мінусі на дві тисячі, – розповів мені координатор руху «Сині відерця» Петро Шкуматов, який в 2015 році відпрацював місяць в московському таксі. – Жовте обладнане авто не повинно вводити в оману. За кермом може виявитися хто завгодно, наприклад мігрант, який не знає ні мови, ні міста, ні ПДР. Можу підтвердити: робота схожа на каторгу. Стандартна зміна – це 12 годин у кріслі. Працювати менше не має сенсу, так як є ризик закінчити день в мінусі.

За такий робочий день водій може заробити 4-5 тисяч рублів, які він залишить собі. Але в місяці, ясна річ, не кожен день буде вдалим.

– Люди працюють по 18 годин, – продовжує Петро. – Для того щоб не спати, багато роблять так: купують енергетик, змішують з кавою «3 в 1» і кидають у коктейль таблетку аспірину. І – знову на дорогу. Сплять в теплу пору року багато хто в тій же машині.

У 2019 році В Держдумі готується до прийняття новий законопроект, який регулює діяльність спеціальних мобільних додатків для таксі. Але до цього треба дожити. Особливо якщо користуєшся послугами.

Коментар фахівця

Фелікс Маргарян, гендиректор одного з найбільших таксопарків Москви:

– Людина, яка викликає умовні «Яндекс» або Gett, думає, що викликає таксі. Він не розуміє, що це просто інформаційні служби. У агрегаторів немає машин, вони не сплачують транспортний податок, немає такого штату, яким платиш стабільний оклад, ні обслуговування, тому вони і здатні забезпечити найнижчі тарифи.

Таких компаній, як «Яндекс.Таксі», Gett, «Ситимобайл», багато, але схема одна. Кожен раз, коли в місто приходить новий агрегатор, щоб розкрутитися, він починає підключати до себе всі нелегальні машини. У Москві є обмеження – жовтий колір, жовті номери, але в інших містах жорсткі стандарти не практикуються.

Якщо людина не хоче грати в лотерею і думає про безпеку, треба вибирати великі надійні компанії, які несуть відповідальність і за машину, і за водія, і пасажира. У кожної крупної компанії є свої номери телефонів і окремий додаток. З-за того, що машини знаходяться у власності компаній, що всі штрафи, всі судові витрати оплачує вона. Не безіменний ипэшник, а саме компанія, у якої на рахунку завжди є гроші. Таке таксі буде дорожче приблизно на 10-15 відсотків, але в разі НП можна буде у повному обсязі забрати гроші, відмови у страховій виплаті не буде.

Джерело

Tags

Related Articles

Back to top button
Close
Close