Таксі у світі

Шашечки з’їхалися. Яндекс.Таксі і Über об’єднуються

13 липня Über і «Яндекс.Таксі» стали головними героями ділових новин, несподівано оголосивши про створення спільного підприємства. Новий накопичувач таксі, в який також увійде сервіс з доставки їжі UberEATS, буде працювати в Росії і ще п’яти країнах: Азербайджані, Вірменії, Білорусії, Грузії та Казахстані. Контролювати нову компанію буде «Яндекс», який отримає 59,3% акцій при інвестиціях в $100 млн. Über вкладе в проект $225 млн за частку у 36,6%, ще 4,1% акцій перейде співробітникам компаній. Вартість об’єднаного бізнесу, який стане абсолютним лідером в області онлайн-перевезень в Росії, оцінюється в $3,7 млрд. Назва об’єднаної компанії поки невідомо, але обидва додатки — Uber і «Яндекс.Таксі» — залишаться доступними для користувачів. Водіїв підключать до єдиної технологічної платформі, в яку будуть інтегровані сервіси «Яндекса» (карти і система розподілу замовлень). Компанії також уклали роумінгову угоду — тепер додатком Яндекс.Таксі» можна буде користуватися за кордоном для виклику машин партнера. Крім того, за даними «Ведомостей», російська компанія в подальшому може отримати невеликий пакет акцій в глобальному Über. До цього моменту лідером в сегменті онлайн-перевезень в Росії був «Яндекс.Таксі». За оцінками «Ренесанс Капіталу», щодня водії компанії здійснювали 500 тисяч поїздок. Uber мав значно меншу частку ринку: 170 тисяч перевезень в день. Ще менше 150 тисяч поїздок, забезпечував третій великий агрегатор — Gett. Планується, що нова компанія буде обслуговувати понад 1 млн поїздок. При цьому ринок росте дуже динамічно: кількість поїздок через «Яндекс.Таксі» за рік зросла майже в шість разів. Для Uber це не перший досвід «оборонних» угод за останній час. Минулого літа американська компанія пішла з китайського ринку, втративши у боротьбі з локальним конкурентом, Didi Chuxing Technology, $2 млрд. За свій бізнес Über отримали 17,5% акцій китайського агрегатора. Угода з «Яндекс.Таксі», мабуть, виявилася більш вигідною: Uber зможе брати участь в управлінні новою компанією (3 з 7 місць у раді директорів), а його частка оцінюється в $1,3 млрд, при тому, що втрати агрегатора в Росії склали $170 млн. Інвестори «Яндекс.Таксі» теж зітхнули з полегшенням: компанія приносила мільярди рублів збитків кожен рік. На тлі новин про злиття з Über вартість акцій «Яндекса» побила історичний максимум. На операцію міг вплинути і політичний чинник: «Яндекс.Таксі» має добрі відносини з московською мерією, в той час як Über постійно звинувачують в різних порушеннях. Угоду ще належить пройти узгодження з ФАС — глава відомства Ігор Артем’єв заявив, що злиття може представляти загрозу для конкуренції ни ринку. Але експерти вважають, що частка об’єднаної компанії складе не більше 5-10% ринку, якщо брати до уваги традиційні таксомоторні служби, які приймають основну частину замовлень по телефону. У галузі є менш відомі компанії, і вони значно обходять агрегаторів за кількістю поїздок — в першу чергу це регіональний сервіс Fastens, який об’єднав в цьому році бренди «Сатурн» і Rutaxi. Але в ніші онлайн-агрегаторів новий гігант отримає близько 80% ринку, і для споживачів це серйозний привід для занепокоєння. В останні роки демпінгові війни були нормальним режимом існування сервісів таксі. Тарифи постійно знижувалися, навіть при зростанні собівартості перевезень; компанії воювали один з одним за допомогою маркетингових акцій і нового функціоналу. Зараз цей період підходить до кінця: зниження конкуренції рано чи пізно повинно викликати зростання цін. Тим більше, що інші гравці теж не сидять склавши руки. Переговори про ще більш масштабне злиття ведуть Fasten і Gett. У той же час за рахунок більш швидкої подачі машин, скорочення холостого пробігу та обміну технологіями великі компанії зможуть оптимізувати витрати, тому радикального подорожчання послуги статися не повинно. Не цілком ясна і доля водіїв таксі — вони найбільше страждали від демпінгу агрегаторів, але по мірі концентрації ринку їх залежність від великих роботодавців тільки зросте. Останні кілька років ринок таксі розвивався аномально. Компанія, докорінно змінила його і досягла капіталізації в $70 млрд (Uber), з року в рік втрачає мільярди доларів — багатьом ця ситуація здавалася щонайменше дивною. Але революція завершилася, таксі не скоро стануть більш доступними, ніж сьогодні. Наступною віхою буде поява на вулицях безпілотних автомобілів. Джерело

Tags

Related Articles

Back to top button
Close
Close