Таксі у світі

Службам таксі не вистачає професіоналів

Одна з найбільш серйозних проблем російських служб таксі – кадрова. В умовах, коли престиж професії залишає бажати кращого, заробітки – не на висоті, а праця, як і раніше важкий і небезпечний, бажаючих працювати в таксі не багато. Деякі надії вселяє зростаючий попит на послуги перевізників, а значить і їх заробітки. Без них позбутися «таксистів на годину» і знайти бажаючих працювати в цій галузі професіоналів не вдасться.

Скарги на таксистів, сьогодні, на жаль, не рідкісні. Комусь нахамили, до кого-то запізнилися, або у водія не знайшлося здачі, тому довелося платити більше, ніж потрібно. Або ж із-за незнання водієм міста, довго петляли, поки не знайшли потрібну адресу. А з скаргами на неаккуратную їзду доводиться стикатися так часто, що й скарги на неї вже вважаються банальними і навіть недоречними.

«Таксистом» може бути кожен

Проблеми, з якими не рідко доводиться стикатися клієнтам російських служб таксі, – похідні дефіциту професіоналів, яких не водилося в галузі з радянських часів. За словами директора таксомоторної компанії «Салават» з Башкортостану Наталії Недоруевой, у неї працює тільки двоє водіїв, колишні таксистами ще у часи СРСР. Є підозра, що порівняно з іншими службами, це дуже високий показник.

«Сьогодні в таксі беруть всіх підряд. Навіть тих, хто працювати не вміє. Зараз ніхто не вчить роботи в таксі і водій всьому змушений вчитися, спілкуючись з колегами або на власному досвіді. А поки його наберешся… Від цього всі проблеми, – впевнений директор петербурзької служби таксі «Центр» Дмитро Губанов. – При цьому потреб у таксистів стало більше, ніж у радянські часи, а самих таксистів – менше. Хтось взагалі пішов з цього бізнесу, багато хто просто постаріли, а заміни їм немає».

В економіці сучасної Росії дійсно вистачає сфер, де можна заробляти великі гроші, ніж у таксі. Часи, коли професія «таксист» вважалася престижною, минули давно. У радянський час ця професія вважалася «грошової». Потрапити в обмежене коло вдавалося не всім. Втім, сумувати про престиж, яким професія користувалась 30-40 років тому, варто чи. Багато в чому він був штучно викликаний специфікою радянської економіки, суворо плануючої, скільки, в якій галузі має бути включена людина. Сьогодні, коли автомобіль і права є майже у кожного, робота таксиста здається не такою вже прибутковою, а отже, і привабливою.

«Проблема професійних кадрів ускладнюється тим, що в таксі до недавнього часу працювати в таксі йшли ті, кому потрібні гроші прямо зараз, адже пасажир платить готівкою, і на хліб з ковбасою, або пляшку вечерком, завжди є, – говорить президент Російсько-Американської Академії Бізнесу Таксі» Гліб Тихомиров. – Згідно з нашими дослідженнями більшість людей в таксі йдуть тимчасово, перекрутитися, поки не знайдеться щось краще. Про те, що вони люблять свою роботу і іншого не бажають, нам говорили менше 7% водіїв таксі».

…професіоналом – немає

І все ж, незважаючи на менший престиж, права називатися шанованою, ця професія, безумовно, гідна. Також, до речі, як і грошової. За словами Дмитра Губанова, водії в Північній столиці заробляють на своїх машинах від 20 до 100 тисяч рублів на місяць. Директор московської компанії «Регіон-Таксі» Роман Пестряков говорить, що в Москві, таксисти при бажанні можуть заробити трохи менше – 70-80 тисяч рублів на місяць. Але, вже на автомобілях компанії, в якій працюють.

У невеликих містах Московської області зарплати водіїв начинаеются від 25 тисяч рублів. У Салаваті, розташованому на півдні Башкортостану, – від 25 до 35 тисяч. Заробітки, нехай і невеликі, тим не менш, відповідають середнім доходом в цих місцях. Однак, черга за право працювати таксистом, як у провінції, так і у великих містах, не варто.

Попит на спеціальність навіть в Москві не дуже великий. За словами Романа Пестрякова, в московських службах таксі досить велика плинність кадрів. «У когось складні сімейні ситуації, комусь просто набридло, – ділиться ситуацією директор «Регіон-Таксі». – Хтось дзвонить і каже, що більше не працюватиме. Хтось від когось чув, що в таксі можна добре заробити. Потім за фактом вони починають вважати, і розуміють, що для них машина не видатковий матеріал».

Проблеми виникають не тільки при наборі водіїв, але і диспетчерів. Так, за словами генерального директора компанії «Експрес Таксі» з Egor’evska, що в Московській області, Віктора Андрєєва, йому доводиться стикатися з поганою навчанням співробітників, причиною якої стає похилий вік. «У нас давно – ми працюємо з 1991 року – склався непоганий колектив, – розповідає Віктор Андрєєв. – Люди працюють добре, нарікань немає. Проблеми в іншому, персонал – люди вже в літах. Вони не хочуть працювати на комп’ютері, їм взагалі з новинками працювати складно».

Набирати молодих співробітниць на великі гроші і навчати їх за свій рахунок, у «Експрес Таксі» можливості немає. На ринку з’являються нові компанії, і цінова конкуренція серед таксі Egor’evska дуже висока. «Підірваний Престиж професії, невисокі заробітки, – коментує ситуацію Гліб Тихомиров. – Керівникам служб таксі залишається тільки брати справу в свої руки і вчити співробітників самостійно, а так само створювати умови, щоб вони могли гідно заробляти. Робити це треба не зважаючи на інертність людей і небажання що-небудь міняти».

Навчання – заробіток

Втім, надія, що поступово ситуація зміниться на краще, є. У тому ж Егорьевське, затребуваність послуг таксі зростає. За словами Віктора Андрєєва, зовсім недавно його компанія була єдиним таксомоторним підприємством у місті. Сьогодні в Єгор’євську працює п’ять служб таксі, в кожній з яких в два-три рази більше автомобілів, ніж у «Таксі Експрес». Але Андрєєв не скаржиться. «Ситуація змінилася в кращу сторону, – каже директор «Експрес Таксі». – Водії приходять, звичайно, різні. Але люди в таксі стали краще працювати і почали заробляти. У мене раніше машини простоювали. А зараз в місті 120 автомобілів, але на кожну з них по три водія».

Проблеми з навчанням співробітників теж вирішуються. Труднощі, які випробовує підприємець з Egor’evska характерні для всієї галузі. За словами петербуржця Дмитра Губанова, основна проблема керівника таксомотроного підприємства сьогодні, знайти технічно грамотного працівника.

«Водії, як правило, звикли все життя працювати на рації і дуже тяжко сприймають нові програми, нові технології, нові методи роботи, – скаржиться Дмитро Губанов. – Багато як жили в «минулому столітті» так там і залишилися. І витягти їх звідти не просто».

Справа не тільки в автоматизації, а в підході до роботи взагалі. Сьогодні вона будується інакше, ніж 10-20 років тому. Якщо, наприклад, замовлення приймається на терміналі, то треба швидко прочитати повідомлення про нього. Для цього потрібно вміти працювати зі спеціальним пристроєм, наприклад, планшетом з андроїдом. Все це для переважної більшості водіїв абсолютно темний ліс. «Хоча, ті, хто зрозумів, що, використовуючи все нове, можна заробити більше, прекрасно цього навчаються, – говорить Дмитро Губанов. – Потім йде «друга хвиля» – вчаться ті, хто дивиться на цих «першопрохідців». Вони теж потихеньку починають схилятися до цього. Так що процес іде. Хоч і нешвидко». Гіпер-Прес

Tags

Related Articles

Back to top button
Close
Close