Таксі у світі

Закон про таксі в Росії не працює

Сьогодні у Росії до 70% ринку таксі знаходиться в тіні і ніким не контролюється – ні владою, ні галузевими об’єднаннями. Виправити ситуацію не вийшло навіть за допомогою нового законодавства про таксі, яке почало діяти у вересні минулого року. З нелегальним візництвом в Москві та інших великих містах, як виявилося, боротися просто нікому. З’ясувалося, що в одних структур немає повноважень, у інших – мотивації. Мільярдний бізнес приватного візництва, як і раніше, залишається в тіні.

Засновник GetTaxi Шахар Сірін запевнив «НГ», що його не турбують невдачі російської влади в боротьбі за легалізацію ринку таксі. Більш того, певна частина з майже 60 тис. московських водіїв, які займаються нелегальним візництвом, можуть увійти в проект. Але вимоги до претендентів висуваються жорсткі. Зокрема, автомобіль повинен бути іноземного виробництва, не старше двох років і обладнаний кондиціонером.

Таким чином, переважна більшість нелегалів, що снують по вулицях Москви на автохламе, на яке без сліз не глянути, нікуди не зникнуть. Витіснити їх з ринку не під силу навіть буквою закону.

Нагадаємо, з 1 вересня минулого року в Росії почав діяти новий закон про таксі. Автори сподівалися зробити ринок перевезень по-європейськи цивілізованим. Таксистам-нелегалам закон обіцяв жорсткі покарання у вигляді великих штрафів. Бажаючим працювати чесно покладалися сприяння і підтримка в отриманні ліцензій.

Гладко було на папері. На ділі ж знайшлася маса підводних каменів, які так і не дозволили закону запрацювати на повну силу. Реалії такі, що сьогодні за ліцензії працюють лише 13 тис. столичних водіїв таксі. Майже 50 тис. інших не схотіли або не змогли вийти з тіні.

Для багатьох виявилося не під силу подолати заборони, визначені в законі про таксі. Зокрема, закон дозволяє отримувати ліцензії водіям, які володіють таксі тільки на правах власності або лізингу, крім оренду автомобілів. Між тим переважна більшість нелегальних візників роблять свій тіньовий бізнес як раз на орендованих машинах. У профспілці «Таксист» вважають, що ввести їх в лоно закону можна, лише пом’якшивши правила ліцензування. Але для цього потрібно змінити законодавство.

Проблема закону про таксі виходить далеко за межі Московської кільцевої автодороги. У регіонах свій список претензій до непрацюючому документом.

Депутат Держдуми, лідер громадського руху «Свобода вибору» В’ячеслав Лисаков на нещодавній зустрічі з представниками таксомоторних компаній Пермського краю погодився з обґрунтованістю критики.

«Сьогодні очевидно, що прийнятий минулим скликанням Держдуми закон про таксі абсолютно не враховує особливості регіональних ринків. Він розрахований тільки на Москву. Ми будемо домагатися його зміни», – зазначив В’ячеслав Лисаков.

Однак це станеться не завтра. В даний час Держдума розглядає проект поправок в цей закон. Друге і третє читання законопроекту з поправками заплановані на березень. Серед новацій – запровадження єдиного для регіонів переліку документів для отримання ліцензії.

«Закон про таксі працює лише в частині легалізації та устаткування транспорту для пасажирських перевезень. Але не працює у частині допомоги людям, що здійснюють ці перевезення», – каже керівник транспортного відділу City Express Андрій Іванов. Ще одна причина – бездіяльність правоохоронних і фіскальних органів.

Є й економічні обґрунтування провалу. Щоб за законом заповнити шляховий лист, підприємству потрібно мати у штаті щонайменше чотири людини, а також стоянку, ремонтну зону, дотримуватися норм праці і відпочинку, платити різні держзбори, орендувати офіс і т. п. Всі ці витрати впливають на собівартість поїздки. Нелегали не платять нічого, тому викликати легальне таксі зараз набагато дорожче, ніж доїхати з бомбилою. «Велику роль відіграє і менталітет російської людини, який найчастіше спокійно сяде в розбиту машину з підозрілим водієм, лише б швидше і дешевше доїхати», – зазначив Іванов. І це незважаючи на пов’язані ризики. Не секрет, що часто нелегальні таксисти погано знають не тільки російську мову, але і Правила дорожнього руху. «Ризики великі, і поїздка з невідомим водієм – це своєрідна лотерея: невідомо, хто за кермом, скільки цей чоловік спав, звідки у нього водійське посвідчення і т. д.», – розповідає Іванов.

Бомбили, як правило, не блискуче орієнтуються в місті, підтверджує керуючий партнер московського адвокатського бюро «Леонтьєв та партнери» В’ячеслав Леонтьєв. Біда в тому, що проти нелегальних таксистів немає жодної законодавчої бази. «У підсумку вони не платять податків, а пасажири позбавлені страховки життя та здоров’я на випадок травм в результаті ДТП», – вважає юрист.

Крім того, співробітники ГИБДД формально не можуть притягати до адміністративної відповідальності нелегальних таксистів, оскільки відповідні зміни не були внесені в Правила дорожнього руху одночасно з прийняттям закону про таксі. Отже, порушників украй складно залучити до адміністративної відповідальності, робить висновок Леонтьєв. Незалежна газета

Tags

Related Articles

Back to top button
Close
Close