Таксі у світі

«Про таксі»: закон, який не працює

Незважаючи на численні акції протесту, зустрічі, форуми, новий закон «Про таксі» все ж прийняли. З 1 січня 2012 року він діє у всіх регіонах країни і Тверська область тут не виняток. Між тим січень показав, що не так страшний чорт, як його малюють. Закон начебто є, та стежити за його виконанням нікому. Поки

Не так вже і погано

Про те, що являє собою новий Федеральний закон № 69, не писав хіба що ледачий. Останнім часом тільки й розмов, якою нелегкою стане життя таксиста-бідолахи. Штрафів ввели незліченна кількість. Немає дозволу на перевезення пасажирів і багажу, заплати 5 тис. рублів (причому експлуатація автомобіля буде заборонена). Стільки ж водій заплатить за незаконно встановлену шашку. У свою чергу посадова особа або індивідуальний підприємець заплатить 20 тис., а юридична особа – 500 тис. рублів. Також передбачені штрафи за відсутність в машині подорожнього листа.

Як би ні був суворий, закон не так вже й поганий. Ось тільки підводних каменів немало. З одного боку, пасажир легального таксі може бути спокійний, що транспортний засіб справний, водій не п’яний, не втомився і зайвого не візьме. Тут все строго. У міністерстві транспорту Тверській області кажуть, що на їх сайті можна подивитися список таксі, які вже отримали ліцензію. Уявляю: викликаючи машину, надалі потрібно обов’язково заглянути в Інтернет. Та й не відразу зрозумієш, є таксі у списку, адже на сайті в більшості своїй не значаться назви диспетчерських, а прізвища індивідуальних підприємців. Іншими словами, ми викликаємо «Таганку» або «Експрес-таксі», а не ІП Сидорову. Ні, можна, звичайно, визначити за номером, якщо не лінь кожен раз переглядати поки невеликий, але все-таки зростаючий список. А раптом Інтернету взагалі немає? Запитувати документи з водія? Давайте будемо чесними: може, і знайдеться пара-трійка допитливих пасажирів, які займуться виведенням на «чисту воду» нелегалів. Решта просто махнуть рукою.

Бомбили нікуди не подінуться

З іншого боку, що, власне, поганого в легалізації цього бізнесу? А адже це саме бізнес. Тільки в більшості випадків – тіньовий. На мій погляд, до кінця розібратися з усіма схемами роботи таксі, часто незрозумілими і хаотичними, не під силу навіть у міністерстві транспорту. Що вже говорити про нас, простих смертних. А адже мета закону цілком зрозуміла – зробити цей бізнес прозорим як для наглядових органів, так і для податкової служби. Чи жарт, на території однієї лише Тверській області існує близько 30 тисяч «зеленооких». Принаймні цю цифру називають самі таксисти. І далеко не всі з них стрімголов кинулися за ліцензією. На нещодавній прес-конференції міністр транспорту Тверської області Андрій Суязов розповів, що лише близько трьохсот перевізників оформили дозвіл. І ще сотня заяв в стадії розгляду. А решта? Залишилися ті, хто вважав роботу в таксі лише додатковим заробітком і не готовий переоформлятися в ІП, кидаючи основну діяльність. Нагадаємо, дозвіл видається не власникам таксопарків, а окремо взятому автомобілю. Ліцензія 500 рублів і є дійсною протягом п’яти років.

Але так вже вийшло, що для дотримання всіх вимог 69-ФЗ потрібно як мінімум бути великою конторою, щоб дозволити витрати на таку розкіш, як укладення договору з медиками (медичний огляд водія повинно проводитися перед кожним рейсом), а також з компанією, яка буде проводити передрейсовий огляд ТЗ. Сюди додамо обов’язковий техогляд двічі на рік, вартість ОСАЦВ і витрати на придбання таксометра (добре хоч про обов’язкове білому кольорі авто до 1 січня 2013 року не йдеться). За неофіційними підрахунками таксистів, за рік набіжить чимала сума – від 80 до 100 тис. рублів. Хіба індивідуальному підприємцю це по силам? Особливо в малих містах? Якщо тільки накрутити ціни захмарні. Влада стверджує, що зростання цін підніметься максимум на 20%. Таксисти говорять про 50% і вище.
Отже, багато водіїв просто підуть з цієї сфери. Натомість так звані бомбили як працювали, так і будуть працювати. Довести, що вони незаконно таксують, практично неможливо. Хіба що клієнт здасть. Або недоброзичливець-конкурент. Адже, говорячи про закон, в першу чергу мали на увазі позбавлення цього бізнесу від бомбив.

Закон російської не писаний

Відрізняються і думки самих працівників даної сфери.

Гендиректор ВАТ «Тверське таксі» Олександр Риков:
– Закон є, і його потрібно дотримуватися. Адже хто проти нього? Ті, хто не хотів працювати офіційно і платити податки. Для нас же нічого не змінилося. З іншого боку, введення ліцензування придумали не сьогодні. Так було завжди. Його на час скасували, тепер повернули. Ми просто повертаємося в минуле.

А ось що розповів знайомий таксист «поза законом» (зі зрозумілих причин його ім’я не називаю):
– Для більшості з нас це не основний рід діяльності. Тому з 1 січня ми зняли шашки і продовжуємо працювати, намагаючись не показуватися на очі співробітникам ГИБДД. Тут, як мовиться, до першого штрафу. Тільки тоді почнеться метушня.

Хоча, судячи з усього, поки штрафів можна не боятися. Закон є, а стежити за його виконанням нікому.

– З 1 січня ГИБДД Тверській області не змогла почати роботу по виконанню 69-го ФЗ у зв’язку з тим, що є адміністративна відповідальність, але немає порушення, за яке вона настає, – пояснив начальник відділу організаційно-аналітичної роботи та пропаганди безпеки дорожнього руху Управління ДІБДР УМВС Росії по Тверській області Денис Черних. – Тільки після внесення змін у правила дорожнього руху ми зможемо почати працювати в повному обсязі. За нашою інформацією, вони ще не надійшли в Державну Думу.

В свою чергу Андрій Суязов заявив:
– Видаючи дозволи на ведення діяльності, міністерство транспорту Тверській області не вимагає пред’явити автомобілі. Перевіряти їх технічний стан та оснащення не в нашій компетенції. Наше завдання – уважно вивчити комплект поданих документів. Упевнитися, що заявник став на облік у податкових органах. Контролювати дотримання вимог федерального закону на дорогах будуть люди в погонах, співробітники ГИБДД. І звичайно, ми сподіваємося на свідомість пасажирів.

У нас, як завжди, головне придумати, а решта якось додасться. Само собою.

Голос народу

Наталя, адміністратор продуктової роздрібної мережі:
– Послугами таксі доводиться користуватися досить часто. Мій робочий день закінчується, як правило, в 10 вечора. Дочекатись маршрутку в цей час велика проблема. Тому дзвоню в одну і ту ж службу таксі. Водії завжди ввічливі, нас вже знають в обличчя. Чесно кажучи, про їх легальності навіть не замислювалася. Але якщо цієї фірми не стане, засмучуся.

Михайло, службовець банку:
– Мені здається, що більшість працівників таксі піде з ринку. В результаті тих, що залишаться, будемо чекати по півгодини і більше. Зараз-то, особливо по буднях в ранкові години, викликати таксі досить складно. А в цілому я за легалізацію. Якщо, звичайно, прикриваючись новим законом, таксисти не підвищать ціни.

Були і такі відповіді: «Що ще за новий закон? Не чув. Треба б почитати про нього», – або (дослівно): «Мені по барабану, лише б приїжджали вчасно».

В цілому ж суспільство зайняло нейтральну позицію. Принаймні, поки. Мабуть, за роки «нелегального» таксі ми просто до цього звикли.

Віра уд женого па кіна

Джерело: Караван+Я

Tags

Related Articles

Back to top button
Close
Close